HSP en pijn

Tranen biggelde over mijn wangen terwijl ze net klaar was met de ingreep en mij even alleen liet in de kamer. Gelukkig was Daniel er en ik reikte uit naar zijn hand. Ik kon het niet meer tegenhouden. De spanning kwam vrij.
Vandaag was het dan zover, mijn al 2 x door corona verzette afspraak bij de tandarts. Vorig jaar besloot ik om naar een biologische tandarts over te stappen, gezien ik al veel aan mijn gebit heb gehad en ik vermoedde dat ook mijn vage klachten zoals moeheid en wattig in in mijn hoofd weleens een link konden hebben met mijn gebit. Dus vanmorgen vertrokken we naar Amsterdam, de spanning al merkbaar in mijn lichaam. Daar aangekomen, moest ik ’t pand even verkennen(het was op een andere locatie) en gelukkig mocht manlief mee naar binnen.. Stomme corona maatregelen ook.. Allereerst bij de mondhygiënist, voor mij de eerste keer, de angst begon inmiddels redelijk voelbaar te worden doordat ik niet goed wist wat ik kon verwachten en of het pijn zou doen. Hij was gelukkig begripvol voor mijn angst en de behandeling ging goed. Daarna door naar de tandarts. Vandaag op de planning, een kies die al jarenlang irritatie geeft en ontstoken is. Ondanks dat ze echt erg lief en rustig is, was ik dat laatste verre van. Ik weet dat ik ergens pijn ga ervaren en mijn lichaam van zet zich al schrap bij de verdoving. Goed inademen zegt ze.. Oja ademen, was ’t weer vergeten. Ondertussen voel ik de adrenaline van pijn en vooral de angst omhoog schieten. Rustig Inge wat heb je jezelf nu ook alweer geleerd. Met je aandacht naar je voeten, de muziek die uit de oortjes van mijn telefoon mijn oren binnenkomt, leidt me wat af.. Goed ademen naar mijn buik, voel ik mijn lichaam nog. Ja ik heb alle spieren in mijn lijf aangespannen, laat ’t los ontspan, alles gaat goed. En zodra ik merk dat ik geen pijn meer voel kan ik deels ontspannen. Doordat ik hooggevoelig ben komt alles bij mij binnen, het lapje wat tegen mijn neus kriebelt, de waterspetters in mijn gezicht, het geluid van de boor wat echt door merg en been gaat (muziek helpt iets), de geuren die vrijkomen, de zweethanden die ik voel, de pijn in mijn nek en kaken… mijn ogen hou ik grotendeels maar gesloten.. Ik beleef alles zo intens en zo ook het bezoek aan de tandarts, nog extra door mijn opgelopen trauma een paar jaar geleden bij de kaakchirurg. De kies is er uit, het was ook hard nodig. En zo lig ik dan nu in mijn bed bij te komen van de spanning en de pijn met een rustig muziekje. De verdoving trekt weg, de enorme moeheid die opkomt, ik voel dat er van alles in mijn mond is gebeurd en voel lichte pijn, de eerste lading tranen heb ik al gehuild toen we weer naar huis gingen. Ik laat ze zo ook maar komen, want ik weet dat ik mezelf hiermee ontlaad en mijn zenuwstelsel weer tot rust breng. Pijn, vind het echt erg moeilijk om mee te dealen en ga dus ook vaak uit mijn lichaam. Een mechanisme wat mij “helpt” om me te beschermen tegen fysieke en mentale pijn. Ondertussen bouwt zich een hoge spanning op tegen alles wat er mogelijk pijn zou kunnen doen. Want ook het stoten van een teen kan voor mij enorm heftig zijn, dat ik ga huilen en eigenlijk ’t liefst uit mijn lichaam ga. Inmiddels ben ik me gelukkig bewust hiervan en weet ik dat ik rekening mag houden met mijn gevoelige zenuwstelsel, zo helpt het mij om van te voren bij zo’n ingreep te weten wat ik kan verwachten, echt met mijn aandacht bij mijn lichaam te blijven hoe naar en moeilijk ook en mezelf gerust te stellen. En vooral lief te zijn voor mezelf en mijn rust nu pakken, zodat mijn zenuwstelsel weer tot rust komt. Zo zie ik vaak ook cliënten in mijn praktijk komen die geen goede connectie met hun lichaam hebben en pijn vermijden of juist hierin niet voldoende hun eigen grenzen bewaken en zich verbijten, nog even volhouden. . ik kan je zeggen dit werkt op den duur dus averechts. Hoogsensitieve mensen hebben ook vaak een lagere pijngrens en zijn daarmee dus gevoeliger voor pijn. Daarnaast verwerken ze de prikkels die hiermee gepaard gaan en alles wat ze waarnemen met hun zintuigen dieper en hebben ze meer tijd nodig om te herstellen van zulke indrukken. Iets om zeker rekening mee te houden als je pijn ervaart, of dat nu is door een ingreep, of omdat je weer je teen stoot, of dat je mentale en emotionele pijn ervaart. En weet dat het oké is dat jij het misschien intenser ervaart dan iemand anders. Maak contact met je lichaam, voel en luister naar wat je nodig hebt, dat desnoods ook aan te geven aan anderen en neem je rust om te herstellen. Oh en vergeet niet te ademen, dit brengt verlichting bij stress en pijn. Hoe zijn jouw ervaringen met pijn?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.