speerpunt 1 herkennen

Kan jij je grens aangeven?

“Je moet gewoon even je grens aangeven” dat klinkt heel makkelijk he.. Maar zo werkt het zeer waarschijnlijk voor jou niet als je hoogsensitief bent.
Grenzen kan je moeilijk waarnemen als je je niet voldoende bewust bent van je lichaam. Stel je bent samen met een vriendin en die maakt een opmerking die bij jou verkeerd valt. Wat doe je dan? Je voelt de spanning in je buik en een brok in je keel en slikt ‘t weg, je loopt uit de situatie of zeg je dat ‘t je heeft geraakt?

Als hoogsensitief persoon ben je conflict vermijdend en zoek je ‘t zeer waarschijnlijk eerst even bij jezelf. Goh ze heeft ‘t vast niet zo bedoeld, wat heb ik verkeerd gedaan, ik had anders moeten reageren… als hsp ben je sneller grenzeloos en gaat vaak op in een ander. Je vind veel dingen wel prima. Dat is een grote valkuil. Want als je dieper gaat voelen is ‘t vaak helemaal niet prima. Dan wil jij iets anders dan de ander, maar durf je het vaak niet te zeggen. Uit angst dat de ander je raar vindt, dat hij /zij zelfs boos zou kunnen worden. Gezonde grenzen zijn belangrijk voor een gevoel van veiligheid in jezelf en in contact met de ander. Kinderen hebben zo jong als ze zijn al grenzen nodig, kinderen die altijd alles mogen in hun jeugd ervaren geen gevoel van veiligheid en dat heeft impact op hun volwassen bestaan. Aftasten, ontdekken en ervaren waar ligt mijn grens en de grens van de ander is een hele gezonde ontwikkeling.
Zelf was ik vroeger echt compleet grenzeloos, ik zei op alles Ja, vond alles goed en was daar ook echt van overtuigd. Een vervelende opmerking waar ik me boos door voelde, stopte ik weg, als ik met iemand ging lunchen maakte ‘t me nooit uit waar we gingen zitten, had iemand mijn hulp nodig tuurlijk ik ging wel. Super makkelijk vond ik mezelf. Tot een vriendin ooit tegen me zei dat het voor haar heel onveilig voelde omdat zij (doordat ik grenzeloos was) haar positie niet kon bepalen in onze vriendschap. Toen snapte ik dat niet. Maar wat ik niet doordat toen, was dat ik geen contact had met mijn lijf, ik kon dan pas voelen als het pijn deed dat ik of een ander over mijn grens was heen gegaan. Want ja grenzen zijn er niet alleen in contact met anderen, ik voelde mijn mentale en fysieke grens naar mezelf ook niet.
Pas als je echt contact maakt met jezelf, met je lichaam en echt durft te voelen waar jouw grenzen liggen, kan je duidelijke keuzes maken. En geeft dat weer een gevoel van vertrouwen en veiligheid in jezelf en naar anderen.
Het leren voelen van jouw letterlijke fysieke grens (hier houdt mijn lichaam op) kan een mooi begin zijn als je moeite hebt om je grenzen aan te geven. Tast je hand en je arm eens af met je andere hand, doe je ogen dicht en voel je begrenzing. Zo leer je stapje voor stapje dat jij ook grenzen hebt. En kun je uiteindelijk in contact met anderen benoemen: Dit is mijn grens, tot hier kan ik liefdevol met jou zijn.

Wil jij ook liefdevol jouw grenzen ontdekken, en wil je weten wat ik hierin voor je kan betekenen, je bent welkom om een gratis kennismakingsgesprek in te plannen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ik accepteer de Privacy Policy

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.